4/24/2011

Atrodi sevi!

Lielisks materiāls, ko atradu MD rakstīšanas procesā. Manuprāt, var attiecināt ne tikai ir tīrajiem brīvvprātīgajiem, bet arī uz tiem, kas strādā NVO. Reizēm atšķirība maza :)

Tātad šis ir volunteer stages and transitions model, saistīts ar brīvprātīgo socializēšanos organizācijā. Es zinu, kurā pakāpē es esmu. Un tu? :)

Haskie-Leventhal D., Bargal D. (2008). The volunteer stages and transitions model: Organizational socialization of volunteers. Human Relations, Volume 61(1): 67–102, London: SAGE Publications.

1. Nominācija (1-2 mēnešus pirms ienākšanas organizācijā) – pieteikšanās lai kļūtu par brīvprātīgo, izjustās emocijas – satraukums, sajaukts ar bailēm un fantāzijām. Attiecības – dažiem potenciālajiem brīvprātīgajiem ir attiecības ar jau esošajiem brīvprātīgajiem; organizācijas tēls un mērķgrupa šķiet ļoti pievilcīgi. Brīvprātīgā motivācija – altruistiska, egoistiska, sociāla, pieķeršanās līmenis – zems. Attieksme – romantisks ideālisms, augsts neskaidrību līmenis, zema apmierinātība. Ieguvumi – piesakoties par brīvprātīgo, rodas laba sajūta.
2. Jaunais brīvprātīgais (pirmie mēneši) – ierodas organizācijā, cenšas palīdzēt pēc iespējas vairāk, emocijas – izvairīšanās un frustrācija. Attiecības – margināls grupas un organizācijas loceklis, klienti pagaidām neuzticas brīvprātīgajam, palīdz ar to, ka ir, koncentrējas uz palīdzības kvantitatīvajiem faktoriem. Pieķeršanās pamatā – vienošanās. Nejūtas īpaši vajadzīgs. Attieksme – ierobežots ideālisms, augsts neskaidrību līmenis, zema apmierinātība. Cena – emocionāls saspringums, skumjas un frustrācija.
3. Emocionālā iesaiste (4 - 8 brīvprātīgā darba mēnesis) – sniedz reālu palīdzību, emocijas – „kā pa viļņiem” - gan liels prieks un apmierinātība, gan skumjas. Attiecības – var izveidoties tuvākas attiecības ar klientiem, kas var radīt dažādas dilemmas, palīdz darot – fokuss uz palīdzības kvalitāti. Kļuvis par svarīgu grupas locekli. Visaugstākais pieķeršanās līmenis – identificē sevi ar organizāciju un klientiem. Attieksme – tīrs ideālisms izraisa skumjas, zema neskaidrība, augsta apmierinātība. Augsta emocionālā cena, sekundārā trauma sajaukumā ar apmierinātības un jēgpilnuma sajūtām.
4. Iesakņojies brīvprātīgais (pēc gada) – sniedz reālu palīdzību noteiktiem klientiem, emocijas – objektīva attieksme, nogurums un izdegšana. Attiecības – tuvākas attiecības ar noteiktiem klientiem, neveido jaunus kontaktus, palīdz ar to, ka ir – ir kļuvis par centrālu un ietekmīgu grupas un organizācijas locekli. Pieķeršanās un jušanās vajadzīgam – atkal ir zema. Attieksme – reālisms, cinisms, neskaidrība attiecībā uz ilgtermiņa rezultātiem. Ļoti labi apzinās, kādi ir brīvprātīgā darba ieguvumi un cena.
5. Atvaļināšanās (pēc gada vai diviem brīvprātīgajā darbā) – atdalīšanās no organizācijas, grupas un klientiem, emocijas – skumjas sajaukumā ar atvieglojumu. Attiecības – atdalīšanās, atvadīšanās rituāli, bieži atceras klientus. Pieķeršanās brīvprātīgajam darbam kā tādam un sociālām pārmaiņām. Attieksme – atgūts nedaudz no vispārējā ideālisma. Viss brīvprātīgajā darbā iegūtais tiek skatīts perspektīvā, grūtības atteikties no visa.

Nav komentāru: